Hyvinvointistudio Sinun Keho taaperoiässä. Kasvua näkyvissä!

07/08/2018

Huraa! Se pysyy pystyssä, kasvaa ja kulkee eteenpäin riemuissaan käsiä levitellen kuin taaperoikäinen lapsi! 1-vuotias Hyvinvointistudio Sinun Keho Tuusulan Riihikalliossa. Onnea pieni Sinun Kehon studio!

Olen tehnyt hoitoalan työtä, ohjannut liikuntaa ja opastanut ihmisille terveitä elämäntapoja lähes koko työikäni ajan. Osallistunut kymmeniin hyvinvointi- ja terveysalan koulutuksiin eikä loppua mielenkiinnolle näy! Olen nähnyt myös oman psyko-fyysis-sosiaalisen kokonaisuuteni valoisan ja nurjan puolen. 

Yrittäjäperheen lapsena vannoin etten ikinä lähtisi kokopäiväiseksi yrittäjäksi. Veri veti kuitenkin juuri siihen suuntaan. Tasan vuosi sitten perustin Hyvinvointistudio Sinun Kehon oltuani aiemmin osapäiväinen yrittäjä useamman vuoden ajan. 

Nyt koen, että tasapainoinen yrittäjyys on elämäntapa. Se ei laske työtunteja. Yrittäjä on yrittäjä 24/7 kuten huippu-urheilijakin on huippu-urheilija ympäri vuorokauden. Se vaatii paljon mutta antaa vielä enemmän. Se on intohimoa omaa lajia eli omaa alaa kohtaan. Ehdottomasti en olisi yrittäjä, jos yritykseni ei olisi minun näköinen, omien arvojeni kaltainen. Kuitenkin niin yrittäjän, palkollisen kuin urheilijankin on tärkeää osata rajata omaa ajankäyttöään, myös ladata akkuja, jotta jaksaa taas kohti uusia haasteita. 

Hyvinvointistudio Sinun Keho on kehon ja mielen huoltamispaikka! Se tarjoaa ihmisille vastapainoa hektiselle arjelle, sillä onhan ihmisen elo tällä hetkellä paljon vilkkaampaa ja virikkeellisempää kuin koskaan aiemmin. Jokaisen on joskus palauduttava ja huollettava kehoa sekä mieltä, jos meinaa jatkaa matkaa terveenä eteenpäin! Rauhoittumisesta kirjoitan edellisessä postauksessani Kuka sinä olet, viihdytkö itsesi kanssa?

Näin mahdollisuuden hyvinvointipaikassa, jossa mahdollisia stressioireita ei aktivoida lisää menon ja melskeen ympäröimänä tai kiristetä jo kireitä lihaksia vaan keho-mieltä tasapainoitetaan ja vahvistetaan rauhallisessa ympäristössä, pienryhmissä, jotta myös muu arki maistuisi makoisammalta. Sinun Keho on hyvinvointistudio myös heille, jotka eivät koe isoja liikuntakeskuksia omaksi paikakseen. On hyvä muistuttaa, että fyysiset muutokset lähtevät psyykkeen puolelta, keho vaikuttaa mieleen ja mieli kehoon! Stressaantunut keho on vaikeampi saada hoikaksi, elastinen keho vapauttaa myös mielen jännityksiä. Hyvä uutinen on, että liikkeellä voi poistaa stressioireita, kun liike on suhteutettu sopivaksi keho-mielelle, elämäntilannetta ja lajimieltymystä kunnioittaen.

Monelle selkä on heikko lenkki. Tahtotilani hyvinvointistudiota perustaessa oli tarjota myös selkäkipuisille täsmällisempiä liikkuvuus- ja lihaskuntoharjoituksia, sillä meitä on paljon! Myös kehon elastisuutta on syytä pitää yllä, koska jokainen nivel, jota ei liikuteta riittävästi, jäykistyy. Hyvä liikkuvuus vapauttaa oloa todella kokonaisvaltaisesti, aina verenkierrosta psyykkeen puolelle saakka! Sinun Kehon pienryhmätuntien kuvauksiin pääset tästä.

Tärkeintä on kuitenkin se, miten kohtelet kehoasi muina vuorokauden tunteina. En kiinnittäisi liiaksi huomiota vain yksittäisiin lihasryhmiin tai muutaman kerran viikossa tehtyihin harjoituksiin vaan kokonaisvaltaisesti kehon toimintaan. Muistutankin monesti Sinun Kehon asiakkaita kohottamaan ryhtiä, nostamaan, kantamaan, kävelemään tai juoksemaan, käyttämään rappusia, olemaan aktiivinen arjessa. Näillä teoilla on valtavan iso merkitys kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin, lihasmassan ja kehon elastisuuden ylläpitoon, hengityselimistön kuntoon ja mielen tasapainoiseen olotilaan. Parin tunnin harjoitus viikossa on hyvin merkityksetön, jos muun ajan istuu huonossa ryhdissä, makaa ja syö epäterveellistä ruokaa. Katso siis kokonaisuutta. Jos tarvitset tsemppausta omaan aktiivisuuteesi, pääset näkemään näistä linkeistä syksyn 2018 tarjonnan hyvinvointistudiolla lempeämmän 3kk hyvinvointiryhmän ja dynaamisemman Juoksukoulun osalta.

Innolla odotan, mitä yhteinen taival Hyvinvointistudio Sinun Kehon kanssa tuo tullessaan. Yritykseni ei ole minulle ainoastaan työ, joka tuo leivän pöytään, vaan myös matka itseen, osa minua. Yrittäjänä pääsee kasvokkain mm. oman rohkeuden, pitkäjänteisyyden, ajanhallinnan ja paineensietokyvyn kanssa. Tämän lisäksi saan nähdä ja kuulla oman työni tuloksen kautta asiakkaitteni tuntemukset. Oi sitä iloista tunnelmaa ja puheensorinaa mansikkapelloista ennen pilatestuntia, hektisestä arjesta yinjoogatunnille hyppäävän helpottunutta huokaisua ennen tunnin alkua tai antaumuksella kirjoitettua sähköpostia kuinka asiakkaamme saa nukuttua paremmin Sinun Kehon painopeiton avulla monien vuosien jälkeen. Myönnän, että tuntuu valtavan hyvältä. Lillun tyytyväisyyden kuplassa nyt, mutta pyrin olemaan valmis myös toisenlaiseen palautteeseen ja kehittämään yritykseni hyvinvointipalveluita ja terveystuotteita paremmaksi yhteistyökumppaneiden kanssa. Suuri kiitos asiakkaillemme menneestä vuodesta!

Taaperoikään tullut hyvinvointistudioni kokeilee siipiään isossa maailmassa syyskauden alettua. Se pystyy tarjoamaan työtä entistä enemmän hyvinvointialan ammattilaisille ja meidän taitaville ompelijoille, kun Sinun Kehon painopeitot lähtevät suomalaisena käsityönä Eurooppaan. Olen onnellinen, että olen saanut kollegoikseni niin taitavia ja luotettavia alan ammattilaisia, että voin vapauttaa pienokaistani hiukan enemmän muiden käsiin ja keskittyä myös yrityksen kasvuun ja kehittämiseen. Kaikkien Sinun Kehon studiolla ohjaavien ohjaajien ja hoitohuoneen hoitajien esittelyyn pääset Tästä.

Ennen syyskauden (13.8.-16.12.) alkua toivotan kaikille palauttavaa ja aurinkoista kesän jatkoa! Tein teille lyhyen kesäharjoituksen siltä varalta, että ette pääse osallistumaan meidän kesätunneille. Kaikki tunnit, niin kesän kuin syksynkin, näet jokatapauksessa Tämän linkin kautta. Kesäharjoituksen ohjeet löydät alta!




1. Pidäthän hengityselimistösi kuntoa yllä esimerkiksi kävelylenkeillä.

2. Avaa kehon etuosaa astumalla kuvan osoittamaan asentoon. Käännä häntäluuta alaspäin ja aktivoi pakaralihaksesi. Hengitä sisään ja kurota kämmen edellä kohti taivasta.

3. Hengitä ulos ja laskeudu kuvan osoittamaan asentoon ojentaen nyt etummainen jalka, pidä keskivartalon tuki ja tunne kuinka avaat kehon takaosaa > toista numero 2 ja 3 muutaman kerran ja molemmille puolille.

4. Laskeudu kontin. Ojenna toinen jalka sivulle jalkapohja alustaan. Pidä selkäranka pitkänä, kun laskeudut sisäänhengityksellä viemään käden kainalon alta. Koukista kunnolla tukikäden kyynärpäätä, pidä hartian ja vatsan tuki. Toista. Muista molemmat puolet.

5. Istuudu hyvään ryhtiin. Vie kädet alempien kylkiluiden kohdille. Hengitä nenän kautta sisään ja tunne kuinka rintakehäsi aukeaa. Uloshengittäessä aktivoi lantionpohja ja poikittaista vatsalihasta. Toista.

6. Selinmakuulla nosta polvet lantion yläpuolelle hallitusti. Pidä vahva vatsan tuki. Nosta lapaluut irti alustasta ja tunne vatsarutistus. Hengitä sisään.

7. Hengitä ulos ja pidä vatsan tuki entistä vahvemmin, vaikka ojennat toisen jalan ja kädet yläviistoihin. Toista 6 ja 7 vuorotellen. Laske pää alas, jos tunnet liiallista painetta kaulan lihaksistossa. Voit jatkaa liikettä pää alustassa keskittyen pitämään alaselän paikallaan, vaikka raajat liikkuvat.

8. Jalkapohjat alustassa nosta lantio ilmaan koko käsivarsilla, selän ja pakaroiden lihaksilla asentoa tukien. Hengitä sisään. Hengitä ulos ja pidä lihastuki halliten lantio paikallaan, vaikka nostat toisen jalan ilmaan. Pienikin nosto riittää. Sisäänhengityksellä laske ensin jalka ja sitten lantio alas. Uloshengityksellä nosta uudestaan lantio ylös ja nyt samantien toinen jalka ilmaan. Hallitse asento kuin lantion päällä olisi vesilasit, jotka ei saa pudota. Tee myös palautus halliten. Toista.

Vetreitä kesäpäiviä! 

-Hanna-