"FIGHT OR FLIGHT" Aktivoi palautumisjärjestelmäsi!

09/19/2018

Arjen kiireet vie mennessään. Pian pipoa kiristää. Elopainoa pitäisi saada alas mutta keho pistää vastaan. Aamulla tulisi olla pirteä mutta väsyttää edelleen. Niin kehon kuuluukin reagoida liialliseen kiireeseen ja paineeseen.

Tiesitkö, että stressaavassa elämässä keho voi olla jatkuvasti valmiustilassa, valmis pakenemaan tai taistelemaan, kuin pian alkaisi sota ja nälänhätä. Mitä tapahtuu, kun todellista uhkaa ei ole mutta siitä huolimatta keho on jatkuvasti jännittynyt liian hektisen arjen ja riittämättömän palautumisen seurauksena? Sympaattisen hermoston toiminnan vallitessa keho tuottaa vahvasti adrenaliinia ja kortisolia, pulssi nousee, suu kuivuu, ruoansulatuselimistön toiminta heikkenee, stressihormonit jylläävät tuoden mukanaan myös paljon muita negatiivisia terveysvaikutuksia. Kehon huomio on taistelu valmiudessa ja ruoansulatuksesi säästöliekillä, jotta selviät hengissä tuosta keholle todellisesta tulevasta sotatilasta. Ehkä kärsit katkonaisista yöunista, hampaiden narskuttelusta unen aikana, yleisestä ahdistuneisuudesta, hengenahdistuksesta, sydämen tykyttelystä, jatkuvasta kiukkuisesta olosta. Nämä voivat olla stressin tuomia oireita!

" Do your best and then relax " -Paramahansa Yogananda-

Lopeta elämän suorittaminen

Liikenteen hälinä jää taakse, ei aivoja stimuloivaa puhetta ja huutoa, jätät suorittamisen pois ja keskityt sinun palautumishetkeesi. Missä ja millä tavalla tämä tapahtuu? Miten sinä lataat akkusi? Miten vältät stressin ja sen mukanaan tuomat haasteet? Stressioireiden vähentämiseen on keinoja mutta suosittelen aina yksityisasiakkaitani vilkaisemaan ensisijaisesti stressin alkuperäistä syytä. Ehkä syy on elämäntilanne, jolle et voi mitään ja annat ajan hoitaa. Mutta tässä hektisessä maailmassa, monien ihmisten tilanteessa, kannattaa vilkaista omaa ajankäyttöä.

Kun istut kiikkustuolissa, sinua tuskin kukaan kiittää tehdyistä 10 tuntisista työpäivistä, pitämättömistä lomista, ruuhkassa istutuista tunneista, aina kiiltävästä kodista. Monesti ihmisellä on mahdollisuus tehdä valintoja kulloisenkin elämäntilanteen mukaan mutta tarjotuista työtehtävistä, tapaamisista ja juhlista on vaikea kieltäytyä. Sinun terveyttäsi, lapsiesi lapsuutta, hyvää parisuhdetta, sinun elämäsi vuosia, ei kukaan pysty antamaan takaisin. Opettele arvostamaan aikaa, jolloin et tee mitään, olet ja rentoudut, nautit olemisen ihanuudesta. Opettele sanomaan ei tilanteille tai asioille, jotka voi jättää pois sinun kalenteristasi, jos se on liian täysi.

Arvosta unta

Pitkään jatkuneilla vähäisillä tai epäsäännöllisillä yöunilla on negatiivinen vaikutus psyykkeeseen, yhteys keskivartalolihavuuteen ja moniin muihin epäedullisiin terveysvaikutuksiin. Suurentunut riski liikenneonnettomuuksiin kasvaa ja työteho heikkenee huonosti nukuttujen öiden jälkeen. Siitä huolimatta kuulen yllättävän monen asiakkaani joko tahallisesti jättävän yöunia vähemmälle, koska vuorokauden tunnit eivät tunnu riittävän kaikkeen tarpeelliseen toimintaan tai tahtomattaan sinnittelevän liian vähäisillä yöunilla.

Jos suljet älylaitteet kaksi tuntia ennen nukkumaanmenoa, et juo illalla alkoholia tai kofeiinipitoisia juomia, harrastat arkiliikuntaa, syöt illalla kohtuullisen kokoisen iltapalan, jossa on myös kuitupitoisen hiilihydraatin lähdettä, pyrit säännölliseen nukahtamis-heräämis -rytmiin, sänkysi ja vuodevaatteesi ovat hyviä, makuuhuoneen ilma on raikas ja sopivan lämmin mutta kärsit edelleen huonoista yöunista, suosittelen lukemaan Markku Partisen ja Anne Huutoniemen kirjan Uniterveys. Tarvittaessa rohkene asiaan perehtyneen ammattilaisen apuun esimerkiksi Helsingin uniklinikalla.

Voit saada apua nukahtamisen ja unen apuvälineistä kuten painopeitosta eli painavasta peitosta, joita tehdään mm. Sinun Kehon ompelimolla, Suomessa. Sinun Kehon painopeitot ovat käsintehtyjä peittoja, jotka on alunperin suunniteltu lapsen ja aikuisen rauhoittumista helpottamaan terapia puolella. Painopeiton vaikutus pohjaa mielihyvähormonien tuotantoon. Tasaista, sopivan painoista peittoa käytettäessä keho saa aivoilta viestin, kun on aika rauhoittua. Näin ollen painopeitosta voi saada apua levottomuuteen, nukahtamiseen ja syvempään uneen. Painopeittoja käytetään usein myös levottomiin jalkoihin ja terapiavälineenä aistihäiriöiden kuntoutuksessa.

Meiltä kysytään usein, minkä painoinen painopeitto tulisi tilata. Toimintaterapeuttien ohjeistuksen mukaan peiton painon tulee olla noin 10% käyttäjän painosta tai lääkärin/terapeutin ohjeistuksen mukainen paino. Tämä on suuntaa-antava ohjeistus. Me Hyvinvointistudio Sinun Kehossa suosittelemme lisäksi 10 kiloista tai yli 10 kiloista painopeittoa terapiakäyttöön, sillä näin painava peitto voi olla liian painava läpi yön käytettäessä.

On otettava huomioon, että jokaisen pienenkin painopeiton käyttäjän on päästävä itse pois peiton alta. Lasten kohdalla runsaspainoisia painopeittoja käytetäänkin usein rauhoittumiseen, ei välttämättä unen aikana. Painopeittoa ei tule käyttää, jos sairastat hengitys- tai verenkiertoelimistön sairauksia tai osteoporoosia. Tarvittaessa voit pyytää lääkärin/terapeutin konsultaatiota tarkempiin vasta-aiheisiin. 

Lisätiedot painopeitoista TÄSTÄ linkistä

Hengitä itsesi rennoksi

Hengityksen vaikutus keho-mieleen on moninainen. Kukapa ei olisi kuullut kiperissä tilanteissa lausuttavan "hengitä syvään ja laske kymmeneen". Syvä hengitys on luonnollinen tapa aktivoida parasympaattista hermostoa, rauhoittaa ja palauttaa kehoa ja mieltä. Voit tehdä rauhoittavia syviä hengityksiä itsenäisesti tai viedä huomion syvän hengityksen tuomiin vaikutuksiin esimerkiksi joogatunnin aikana ja jälkeen. Moni Hyvinvointistudio Sinun Kehon pilates- ja joogatunneilla käyvä asiakas onkin todennut harjoituksen jälkeisen yön levollisemmaksi ja unen syvemmäksi. Pistä siis palleasi liikkeelle syvän ja rauhallisen hengityksen avulla, jotta aivosi ymmärtävät ettei ole tulossa sota eikä nälänhätä. Kerro kehollesi, että nyt on palautumisen aika.

Muotiliikuntaa vai tämän päivän ihmiselle sopivaa

Yritätkö palautua kovasta arjesta kovalla treenillä? Käytkö kuntosalilla koska koet, että kuntosalilla kuuluu käydä? Yleistä aktiivisuutta ja perusarkiliikuntaa ei korvaa yksi tunti vuorokaudessa kuntosalilla, jos muu aika tai lähes kokonaan muu aika on istuttu ja maattu paikallaan. Ihmiskehoa kuuluu liikuttaa, jokainen nivel, jota ei liikuteta, jäykistyy. Lihaskuntoa kannattaa pitää yllä ja hengistyselimistöä rasittaa sopivalla tasolla säännöllisesti mutta jos koitat palautua kovalla treenillä henkisesti kovasta arjesta, jossa kehosi on jo valmiiksi jännittyneessä tilassa, vaarana on, että ylikuormitat itseäsi. Tässä tilanteessa parasympaattinen hermostosi, palautumisjärjestelmäsi, ei pääse aktivoitumaan vapaa-ajallakaan.

Kova treenaaminen on ollut kauan muodissa. Nyt kysymykseni kuuluukin yleisellä tasolla - Sopiiko kova treenaaminen tämän päivän ihmiselle monena päivänä viikossa, jos työelämä jo itsessään rasittaa keho-mieltä valtavasti hermostotasolla? Tulisiko tämän päivän ihmisen löytää vapaa-ajan ensisijainen liikuntaharrastusmuoto kehoa avaavana, lempeästi vahvistavana ja energiaa tuovana, mielummin kuin repivänä, suorituspaineisena ja energiaa vievänä? Mistä johtuu niin monien ihmisten stressioireilu, mikä tähän luontaiseksi lääkkeeksi? Auttaako huomion vieminen vapaa-ajan palautumisen muotoon?!

Albert Einsteinin sanoin "Olemme luoneet nykyisen maailman ajattelullamme, joten emme voi muuttaa sitä ilman, että muutamme ajattelutapaamme". Jos haluat muutosta, täytyy tapahtua muutos! Ilman muutosta, ei tapahdu mitään.

Tasapainoista syksyä toivotellen, Hanna

Tuusulan Riihikalliossa sijaitsevan hyvinvointistudion palvelut löydät verkkosivuiltamme tai TÄSTÄ linkistä!

Lähde: Uniterveys -kirja Markku Partinen, Anne Huutoniemi